Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Óráról órára – Informatika (7. o)

Mert egy informatikaposzt sajnos nem elég.

Mint láthattátok az előző informatikaposztnál, tettem egy zárójeles megjegyzést a címben. Éles elméjű olvasóim bizonyára már rájöttek, hogy hetedikben és kilencedikben valószínűleg más tanított mást az informatikaórán. Hetedikben hétköznapi informatikaóra, kilencedikben gépírás.

Adott tegát a tanárnőnk. Őt én emberileg szerettem, nem kevesen viszont utálták. Egyszer majdnem elküldték az iskolából is. F. idősebb iterációja, egy olyan tantárggyal, ahol könnyebb pórázon tartani a gyerekeket. Fegyelmezni egyébként nem igazán tudott, a kupacom egy normális órán megette volna. Itt azonban el lehetett vele lenni. Kilencedikben ő tanította a gépírást (az volt az informatikaóra), hetedikben vele kezdtük a normál informatikát a hullaegyszerű Word átvételével.

Namármost, szerintem mindenki félkómában töltötte azokat az órákat. Betűtípus, WordArt, címsor, kép beszúrása, objektumsorrend, ilyen alapvető dolgokkal traktáltak minket. A csoportbeosztás a következőképp nézett ki: két csoport, az évfolyam névsor szerint kettévágva, egyik csütörtök délután duplaóra az egyiknek, másikon a másiknak. Amelyiknek éppen nem volt órája, mehetett haza.

Egyik délután eltévesztettem az órarendet (könnyű összekeveredni) és pont a másik csoportnak volt órája. Anyázva hazamentem. Sikeresen összekavartam az agyam és jövő héten meg elfelejtettem bemenni az órára. Aztán megint. Mivel senkinek nem hiányoztam és gyűlöltem a triviális informatikaórákat, a továbbiakban elégedetten mentem haza minden csütörtökön fél kettőkor. Egészen az év végéig.

Pontosan, a tanév második felében csesztem bejárni az informatikaórákra. Mi lett a dolog vége? Idézet az értékelőmből:

„Luci mindig figyelmesen és fegyelmezetten dolgozott az órák folyamán. A tanult programokat nagyon jól kezeli. A tanév során csak egy dolgozatot írt meg, ami jelesre sikerült. Képességei alapján (figyelembe véve az órai feladatmegoldásait is) éves munkáját jelesre (5) zárom.

WTF? A dolog soha többé nem került elő.

Elvesztem a bürokráciában vagy ennyire látszott, hogy megy az anyag? Nem tudom.

0 Tovább

Óráról órára – Informatika (8. és 10. o.)

Csak, hogy végre legyen valami pozitívum is, itt egy tantárgy, amivel (és tanárával) maradéktalanul elégedett vagyok. Informatika.


Adott egy humoros tanár és egy alapjáraton nem túl szerethető tantárgy (egyébként matematikát is tanít). De komolyan, hogy nem lehet szeretni egy olyan fazont, aki informatikaóra közben énekelget, a Wikipediáról kérdezget minket és a nyolcvanas évek slágereit bömbölteti egyesek rémületeire, mások szórakozására? Egyik órán lejátszotta az MDF kampányvideó-összevágását. Másikon a kétéves fiának partizánakcióiról mesél. Mindeközben mi a duplaórák során végigveszegetjük alkalmazásról alkalmazásra a volt érettségi feladatsorokat, mindig van valami aranyköpés, valami röhögnivaló. Egy joviális emberről beszélünk, akinél lehet húsz percet késni az óráról, de azért van a tekintetében olyankor valami, amiért nem csinálsz rendszert belőle. Egy olyan pasas, aki tényleg képes elmagyarázni az informatikát az osztálynak és az évfolyam harmadát elvinni előrehozott érettségire. S valaki, akivel azért mindennek ellenére olyan nagyon közeli kapcsolatba mégsem kerül az ember.

Nehéz hosszasan írni egy informatikaóráról, lévén igencsak személytelen a tantárgy. Mit tudnék még mondani? Itt van a pársoros szöveges tanárértékelés legnagyobb része:

„Problémás egy informatikatanár értékelése. Elvégre mit lehet egy tanár-diák kapcsolatról mondani? Azt gondolom, csak emberként lehet értékelni egy informatikatanárt. S ebből a szempontból semmi okunk sem lehet a panaszra. Egy segítőkész, humoros, kellőképpen laza órákat tartó tanárral van dolgunk. Az egyesek számára talán steril anyagot jól tanítja, sokunk számára akár élvezetessé is teszi. Annyit segít, amennyit kell, nem fojtja el vaskalaposan az interakciónk. Az órák hangulata alapvetően jó, és ez mindig a tanárnak köszönhető. Nincsenek órai konfliktusok, szerintem senki sem várja undorodva az informatikaórát.”

S egy másik az év végi értékeléséből (amit már én kaptam tőle és nem fordítva):

„Zsebében egy jeles [az érettségin], s ha kell, használja majd – ha nem kell, akkor meg nem. Munkájához, fennkölt humorához és a kifinomult öniróniához ezúton gratulálok!”

Róla, azt hiszem, ennyi elég is. Ritka az, hogy valamiről nem tudok kritikát megfogalmazni, de az informatikaóráknál még csak káka sincs, amin csomót kereshetnék.

0 Tovább

Óráról órára - Ének

Tudjátok, milyen gyakran hallottam anno, hogy „bezzeg [abban a csoportban, ahol érdeklődnek a tantárgy iránt] sokkal jobban mennek az órák!”? Van, tanár, akinél azt kell mondanom: az illető ért a tantárgyához, de tanítani nem tud. Láthatóan nagyon sokat tud arról, amit meg kellene tanítania, megfelelő közegben talán még menne is neki az információanyag átadása, de pedagógiai képességei nincsenek.


Elsőrendű alanya a fentieknek nem más, mint énektanárunk. Pontosan tudni és látni, hogy nagyon ért ahhoz, amit tanítania kellene, de a pedagógusi pozíció küzdelmeivel, kompromisszumaival, nehézségeivel és hátrányaival nem tudott megküzdeni. Természetesen, mint mindig, nála sem voltam ott a valaha tartott összes óráján, csak és kizárólag arról beszélek, csak arról tudok beszélni, amit nekem tartott.

Hetedikben és nyolcadikban nem fókuszáltunk énekképességeink javítására, mert a mutálás kapujában álltunk. Ennek ellenére sokat énekelgettünk, sok ritmusgyakorlatunk volt, egy kis művészettörténettel megspékelve. Ezek az órák működtek, de lexikális anyagrészük nem volt túlzottan nagy, az ének”képzést” is későbbre időzítettük.

Aztán semmi nem lett belőle. Én legalábbis nem vettem észre, hogy lett volna. Kilencedikben és tizedikben heti egy énekóra volt csupán, sokkal több művészettörténettel és szakszóval, valamint krachként beütő nehéz csoporttal, aminek viselkedése önmagában is problémákat okozhatott volna, de erre rátett még egy lapáttal a minden egyes alkalommal gyorsreagálású tornádóként lecsapó, a renitensekkel gyakran húsz percig kiabáló tanárunk. Szerencsére(?) ez „csak” tizedikben volt jellemző, kilencedikes élményeim meg sok szót nem érdemelnek, a „fegyelmezési nehézségek” szóösszetétel szerintem tökéletesen lefedi az évet. Ó, kivéve az értékelést. Hajaj, az értékelés! Ez már a korábbi években is felmerült. Erről majd később.

Hadd tegyek egy kis kitérőt a felszerelésre. Elsőre értelmetlennek tűnhet, de majd meglátjuk, miért van rá szükség. Adott az énekkönyv (keményborítós, tele száraz maszlaggal, azokra a hanganyagokra hivatkozva, ami csak a tanárnál van és szinte sosem hallgattuk), az énektár (300 oldal tömény nóta) és a kottavonalas füzet.

Számoljunk egy kicsit. Legyünk nagyvonalúak és mondjuk azt, hogy csupán 40 iskolai hét van. Hetedikben és nyolcadikban két, kilencedikben és tizedikben egy énekóránk volt hetente. Ez összesen, hm, 240 óra, ugye? Namármost, akárhogy próbálok visszaemlékezni, maximum kettő alkalom volt, amikor hangjegyeket írtunk. Legyünk nagyvonalúak, ne bízzunk a memóriámban, mondjunk ötöt. Annál több, esküszöm, nem lehetett. A régi iskolámban (az elsőben) állandóan ment a szolmizáció, kisprücsök, nagycöncöle, satöbbi. Itt nem. Ez csak azért fontos, mert innentől kezdve értelmetlen a kottavonalas füzet, a ZH (nem úgy zéhá, zenehallgatás) bevéséséhez vagy egy szerző nevének bekaristolásához nyugodtan használhattunk volna egy rendes füzetet is. De nem, olyannyira nem, hogy néha komolyan elgondolkodtam azon, nincs-e a háttérben valamiféle titokzatos maffia, hogy ennyire védi tanárunk a kottavonalas lila füzetet. Emlékszem, ahogy óra eleji felszerelésellenőrzéskor egy sima füzet láttán fennhangon elfintorogja magát: „Látom, hozott valami, chö, füzetet”. Diszkrimináció! Tiltakozom a vonalas füzetek jegyében!

A csak „keményborítós tankönyv” néven emlegetett keményborítós tankönyv hasonló kihasználtsággal bír, kivéve, amikor abból tanulunk a dolgozatra, ami 99%, hogy nem írat meg, vagy elhagy. Bármelyik is történjék, amúgy sem tanította meg az anyagot, amiből kérdezni akart – ezért magolunk a könyvből.

Erre térnék most rá. Egy kezemen meg tudnám számolni, hány dolgozatot írtunk a négy év alatt. Na jó, talán volt az hat is.

Ebből hányat láttunk viszont, kijavítva? EGYET! EGYETLENEGYET!

Pontosan! Minek akarnád viszontlátni? Megnéztük a Hair-t, a füzetben ez volt az egész órás dolgozat, az első, amire vissza tudok emlékezni. Nyolcadikban volt, netán kilencedikben? Fene se tudja, nyolcadikra tippelek. Beszedte a füzeteinket, amiket sohasem láttunk viszont. Fox Mulder, Sherlock Holmes és Hercule Poirot is érdeklődött a rejtély iránt, de még ők sem találták meg a füzeteket. Tanárunknak derogált még a feltételezés is, hogy elhagyta volna őket: szerinte mindennek a teremváltás volt az oka. Én nem tudom, de az a dolgozat elszállt a füstben. A füzeteinkkel együtt.

A második dolgozat, amire emlékszem, kilencedik végén volt. Mindenfajta számonkérés híján értünk el a tanév végére, s ez úgy volt beharangozva, mint A Dolgozat, Ami Mindent Eldönt.

Mi volt? Egy táblázat. Korszak, építész, szobrász, irodalmár, zeneszerző. Írj be mindenhová hármat.

Egyébként nem tanít semmit az órák alatt, ezt eddig elfelejtettem említeni. Tiltakoztok? Mutatok majd füzetrészletet. Ebből a szempontból lényegtelen, ennél a dolgozatnál a tankönyv elolvasásával lehetett tudni… a nagyját. Irodalmár kevés volt. Máshonnan tudtam George Sand-ról (-ről?), a tankönyv nem dobálózott velük. A dolgozatot sosem kaptuk vissza, eredményeket sem tudunk. Mondjuk szerintem amúgy is attitűdre osztályoz, nem tudásra. Utóbbira nehéz is lenne számonkérés híján.

A következő dolgozat már tizedikben volt, év közben. Mesélt pár operáról a korábbi órán, azoknak kellett leírni a tartalmát. Lévén egy következetlen ember, nem tudhattam, hogy fog reagálni, amikor szólok, hogy nem voltam itt a múlt órán. Rebegő hang, felnéz… odahozza az Operák Könyvét, olvassam el. Minimum ötven százalékra vettem a „hát ez van, miért nem jártál utána” reakciót, ha memóriám nem csal, egy másik gyerek egyébként így is járt.

Persze teljesen mindegy, emlékeim szerint ezt sem osztotta ki soha. Újabb céltalan dolgozat. Amúgy meg érdekelne, komolyan, hogy mi alapján zajlik az osztályozás. A kiskönyvben csak a százalékos határok szerepelnek. A legtöbb tanárnál az első óra elején végigvettük, mi milyen mértékben és hogyan számít bele, tényleg, nagyon érdekelne, hogy megy ez éneknél.

Az utolsó dolgozatokat két egymást követő órán írtuk. Az elsőn csak adott egy adag zenészt és párosítanunk kellett őket a megfelelő korral. Ezt csak úgy egy szó nélkül elénk tette. Visszakérdezett a nyolcadikos anyagra(!!) (imádom azokat a tanárokat, akik azt hiszik, olyan fontos a tantárgyuk, hogy két év után felidézés nélkül is emlékszünk mindenkire), futólag említett emberekre és olyanokra, akikről bevallása szerint sosem beszélt.

Namármost, nagy különbség van azok között, amikor szerinte beszélt róluk, de valójában nem ÉS amikor szerinte SEM beszélt róluk. Előbbi olyan, amit egy normális tanár megtanított volna. Utóbbi a zenetörténelem legmélyebb bugyraiból előásott ismeretlen kis senki, amit a, mit tudom én, emelt szintű zeneérettségire (van olyan egyáltalán?) készülők futólag megemlítenek. Mint már írtam, semmi kétség, ért a tárgyhoz, de megtanítani egyáltalán nem tudja. Rapszodikus a számonkérés és a leadott anyag is.

A legutolsó dolgozat az egy komoly dolgozat volt. Ezúttal tényleg. A Dolgozat, Ami Mindent Eldönt. Más alapján amúgy sem oszthatott volna jegyet, csak pofira. Még vissza is kaptuk, kijavítva! Na, ez egy okból volt érdekes dolgozat: az osztályfőnökkel (pardonbocsánat, évfolyamvezető… nálunk semmi sem egyszerű!) elküldette a kérdések és a válaszok listáját.

Facepalm.

Ez önmagában nem olyan rettenetes, irodalomepochazáró-előkészítőink is hasonlóak, az utolsó órán közösen megírt feladatlap legnagyobb része visszaköszön a dolgozatban. A poén az, hogy olyan dolgokat sorolt fel, amit soha a büdös életben nem említett. Na jó, talán egyszer. Ez (itt a kérdéssor, a hatodik kérdést és a válasz hisztérikus felkiáltójelezését mindenkinek ajánlom) egy, hm, akár alapvetőnek is nevezhető anyagmennyiség tizedik osztályban. Ha megtanítják. Ha meg nem, a fenti kérdéssor alapján kell bevágni három nap alatt.

Nem áll módomban bizonyítékokkal szolgálni, hogyan is tanított. Illetve dehogynem! Pár részlet az énekfüzetemből tökéletes lesz!

Nem lenne teljes a részlet, ha az egész évet végigvenném (nem lenne hossszú), ugyanis volt, amit nem ebbe a füzetembe írtam (meg is kaptam érte a „chö”-t). Íme azonban hiánytalanul mindaz, amit tanévkezdés (szeptember 1.!) és március 15. között leírtam én, a rendszeresen körmölő nebuló:

Mozart: Varázsfuvola (1791)

 

Éjkirálynő Sarastro
Tamino Pamina
Papageno Papagena
[két üres sor]
ZH: Sarastro áriája (F-dúr, II. felv.)
[négy üres sor]
Hector Berlioz
Fantasztikus szimfónia

Csajkovszkij, 6. szimfónia (Patetikus szimfónia)

ZH.: Csajkovszkij: Diótörő-balett-virágkeringő; Beethoven Holdfény-szonáta I. tétel

Franz Schubert (1797-1828) osztrák zeneszerző

-          1789: francia forradalom (ennek kapcsán majd megjegyzek valamit)

-          kialakul a biedermeier életforma

-          német Lied (dal)

dal: zongorakísérettel előadott ének (többnyire [kiolvashatatlan szakszó])
Schubertnél egyenrangú a zongora és az ének

kintorna: ének
ZH.: Schubert: A kintornás; Margit a rokkánál

Mondjuk azt (lefelé sarkítva), hogy az órák kétharmadán ott voltam, és akkor mindent leírtam, ami a táblára felkerült. Nem viccelek, ennyit ad le. Amit a táblára felír vagy leírat, az ennyi. Inkoherens, darabokra hullott anyag- és mondatrészek. Önmagában használhatatlan. Tananyagbeli haladására tökéletesen jellemző ez.

Ez az énekoktatásunk. A füzetből több lapot téptem ki, mint ahányat nem, de két év alatt így is a háromnegyedéig értem csak. Megfelelő betűmérettel egy sima A/5-ös (szigorúan kottavonalas) füzetbe mind a négy év jegyzetét bele lehet préselni. Talán én is képes lettem volna rá, ha nyolcadikban nem hagyja el az osztály összes füzetét rejtélyes körülmények közepette.

Elméletben ebből írat dolgozatot.

Említettem, hogy a francia forradalomra még visszatérek.

Mit sem szeretek jobban annál, mint mikor a tantárgyak összecsengenek. Amikor a különböző művészeti ágak összetalálkozására választ kapunk a történelemórán, amikor egy fizikus előkerül matekórán (ritka). Tanárunk egyszer csak megjegyez egy ilyet: Napóleon alatt elnyomás volt, nehéz volt az élet a franciáknak és ez tükröződik Berlioz zenéjében.

Nagy levegő. Belégzés, kilégzés. Nem kezdek el vitatkozni. Nem hívom fel a figyelmét, hogy a franciák imádták Napóleont és háromszor visszajöhetett császárnak… hogy a mai napig kultusza van… nevetséges. Az ember azt magyaráz bele a művészetekbe, amit nem szégyell, de ez igazán túlzás. Nem vagyok történelemtanár vagy történész. A legalapvetőbb történelemórai tényt veszem elő: Napóleont szerették és máig kultusza van.

Kilencedikben és tizedikben délután volt az egyetlen óránk vele, 13:50-től, ehhez képest cirka húszperces késést hozott átlagosan. Év végén összekapta magát, az utolsó négy órán nagyjából időre ott volt, de egyébként keddenként félórával megnyúlt az ebédszünetünk. Ha zsibongás van, felháborodottan megjegyzi, hogy a Blaha Lujza térről jár be (ha arra vár, hogy a nemzet csalogányának nevének hallatára összeborzad a társaság, téved) és különben is és egyáltalán. Gondolom, aznap csak nekünk tart órát, nem baj hát, ha félkor indul el. Minket sem zavar különösképpen. Látjátok, mire gondolok, amikor tanítási képességeket és tudást állítok szembe?

Felháborodni egyébként is gyakran szokott.  Ez az, ami beveri az utolsó szöget tanításának koporsójába, s ezért tényleg csak sajnálni tudtam, mert az a néhány nyugodt órája tényleg egészen jó volt. Azonban az, hogy mindent mellre szív és késhegyre menő csatákat vív azokkal a gyerekekkel, akiket nem érdekel az óra, azok számára is tönkreteszi őket, akiket egyébként érdekelne. Igazán érdekes tanulmány az a pürrhoszi (még csak nem is) győzelem, amit óráról órára kiharcol. A baj az, hogy húsz percet üvöltözéssel tölt. Felháborodott üvöltözéssel, hogy igazát hangoztassa és mindennek elmondja azokat a „pofátlan” nebulókat, akik igazából oda sem bagóznak rá. A leg”szebb” az egészben az, hogy a csoportnak maximum a negyede ilyen, de ironikus módon rájuk nem hat ez az egész, míg a (legalább részben) érdeklődő diákok egyrészt időt, másrészt élet- és tanulási kedvet vesztenek – akár az egészet is.

Hadd meséljek el egy konkrét esetet. Emlékszünk még az utolsó dolgozatra? Namármost, ott az nem puskázott, aki nem akart. Mint valaki utólag kifejtette, soha nem lesett olyan pofátlanul, mint annál a dolgozatnál. Valaki azonban így is olyan magas(?) szinten űzte a szent művészetet, hogy tanárunk észrevette. Következő órára hozza a dolgozatokat kijavítja és megjegyzi, hogy „És ugye [mit tudom én már, ki] volt az, akinek nullást [nálunk nem egyes van, hanem nullás és csillagos ötös helyett hatos – a szerk.] adtam, mert lesett.” Mindenki szakad a röhögéstől, ugyanis a mellette ülő volt az.

Erre tanárunk felháborodottan üvölteni kezd, hogy mit képzelünk és különben is és egyáltalán, ő kétszáztíz gyereket tanít ebben az iskolában, nem emlékezhet mindenre.

All right. Legyen. Előző órán hatszáztízet mondott. Ugyanezen óra második felében kétszázat. Nem tudom, mit csinál a többi diákjával, de ha ilyen ütemben fogynak, szerintem szerencsésnek érezhetem magam, hogy még élek. Ezek után milyen alapon is kérhetném számon azt, hogy négy év alatt annyit tanított meg, amit bármikor elolvashatok egy könyvben egy nap alatt?

A művészeti tárgyakból (ének, rajz) jómagam értékelhetetlen formában értékelhetetlen képzést kaptam. De hát ugyebár azoknak könnyű tanítani, akik érdeklődnek a tárgy iránt, így feltételezem, a művészeti képzés évfolyamán minden a legnagyobb rendben megy.

 

Bónusz:

A továbbhaladás feltételei (10. osztály)

1. Zenehallgatás, zeneirodalom:
- A tanult zenei korszakokhoz kapcsolódó szerzők, művek ismerete
Ez megtörtént, erről írtam.
- Beszámoló az opera- és koncertlátogatásról
Soha a nyavalyában nem látogattunk semmit.
- Házi dolgozat készítése a választott zeneműről
Nem volt.

2. Éneklés:
- Legalább 15- 20 zenei szemelvény előadása emlékezetből
Maximum 2 vagy 3 volt, már ha nem kilencedikben.

3. Zenei ismeretek:
- A XX. sz. és az eddig tanult műfajok ismerete
Oké, megvan.
- A jazz műfajainak ismerete
Ez alatt a félig megnézett filmet meg az egy órán nézett, 60 nevet tartalmazó lapot értjük?
- A XX. század új zenei jelenségeinek ismerete
Ööö...

4. Ritmus:
- összefüggő ritmusgyakorlat hangoztatása segítség nélkül
Egy kezemen meg tudnám számolni a nyolcadik utáni stílusgyakorlatokat. Ez, mint számonkérés, sosem létezett.
- egyszerű gyakorlat lejegyzése a tanult elemek alapján
Nem volt, és ha lett volna, sem tudtam volna AKG-s tanulmányaim alapján megcsinálni. Szerencsére az általános iskolai énekórákba bele volt építve a szolmizáció.
- improvizáció a tanult keretek között
Soha semmi ilyet nem csináltunk.

0 Tovább

Énekdolgozat (tanulói példány)

Ezt kaptuk e-mailben három nappal a dolgozat előtt, vö. füzet. - a szerk.


10. évf. Záró dolgozat – tanulói példány

1.      Melyek a mise állandó részei?

Írd sorrendbe ( latinul / magyarul )

-         Kyrie eleison! – Uram, irgalmazz!

-         Gloria in excelsis Deo – Dicsőség a magasságban Istennek

-         Credo in unum Deum – Hiszek egy istenben…

-         Sactus-Benedictus – Szent vagy-Áldott vagy…

-         Agnus Dei – Isten báránya…

2. A reneszánsz kórusmuzsikának milyen műfajai vannak?

Motetta: egyházi, latin szövegű, témája meghatározott, többszólamú

Madrigál: világi, anyanyelvű, témája az ember/ öröm, bánat, szerelem stb./,többszólamú

3. Milyen hangszerek tartoznak a következő hangszercsaládokba?

Mi alapján soroljuk be a fúvós hangszereket? –

Nem az anyaga, hanem a megszólaltatás  módja szerint!

Fúvósok Fafúvósok /náddal                         Rézfúvósok /tölcsérrel

fuvola                                     trombita

oboa                                        harsona( pozan )

klarinét                                    kürt

angolkürt                                 tuba

szaxofon

fagott

 

Vonósok:    hegedű, mélyhegedű= brácsa, cselló= gordonka, nagybőgő=gordon

Ütősök:  üstdob= tympani, nagydob, pergődob, xilofon, triangulum=fémháromszög,

cintányér, harangjáték, gong

Billentyűsök: zongora, csembaló, cseleszta, orgona

Pengetősök: gitár, lant, (koboz, bouzouki, szitár stb.)

Ezek a hangszerek a szaxofon , a pengetősök és a billentyűsök kivételével a klasszikus zenekar hangszerei.

DE! A szimf. zenekarban lehetnek( gitár, szaxofon ) egy versenymű szólóhangszerei.

  1. Helyezd el a hangszereket ( a nevüket kiírva! ) a szimfónikus zenekar ülésrendje szerint!

Rajzold le a félkör ívet, ahogy szoktuk, úgy könnyebb!

  1. Nevezd meg a zenetörténeti korszakokat kronológiai sorrendben és írj minden korszakhoz legalább  3 zeneszerzőt!

Gregorián/ X.-XI. sz. /:   nem tudsz nevet írni

Reneszánsz/ kb. 1400-1600 /: Josquin des Prez, Orlandus Lassus, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Claudio Monteverdi stb.

 

Barokk/ kb. 1600-1750 /: Henry Purcell, Antonio Vivaldi, A. Corelli, Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Handel, Jean Baptiste Lully   stb.

 

Bécsi klasszika/ kb. 1750-1820 /: Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven   stb.

 

Romantika /kb. 1820-1900 /: Franz Schubert, Robert Schumann,                                                    Erkel Ferenc, Felix Mendelssohn- Bartholdy, Liszt Ferenc, M.. Muszorgszkij, P.I. Csajkovszij, Frederich Chopin, H. Berlioz, Johannes Brahms, Richard Wagner, Gustav Mahler, Anton Bruckner, G. Rossini, Giuseppe Verdi, G. Rossini, N. Paganini,

B. Smetana, A. Dvorak, E. Grieg  stb.

 

XX. század: Kodály Zoltán, Bartók Béla, Richard Strauss, Igor Sztravinszkij, A. Schönberg,

M. Ravel, Claude Debussy, Carl Orff, George Gershwin, Leonard Bernstein,

Ligeti György, Kurtág György, K. Penderecki, Szokolay Sándor stb.

  1. Mikor tapsolsz, ha egy klasszikus hangversenyen egy több tételből álló zeneművet

hallgatsz / pl.: szimfóniát, versenyművet, vonósnégyest, szonátát, szvitet /?

Akármennyire tetszett is, CSAK A LEGVÉGÉN!!!!!!!!!!!!

  1. Írd az opera címe mellé a zeneszerző nevét!
    1. Szöktetés a szerájból :
    2. Figaró házassága:
    3. Don Giovanni= Don Juan :         > W. A. Mozart
    4. Cosi fan tutte:
    5. A varázsfuvola:
    1. Fidelio:       > Beethoven

-     Hunyadi László:

-     Bánk bán:                            > Erkel Ferenc

    1. Rigoletto:
    2. Aida:                > Verdi
    3. Traviata:

-     Walkür:

-     A bolygó hollandi:

-     A nürnbergi mesterdalnokok:            > Richard Wagner

-     Parsifal:

    1. Bohémélet:
    2. Pillangókisasszony:         >   Giacomo Puccini
    3. Tosca:
    4. Turandot:
    1. Salome:          >   Richard Strauss
    1. A kékszakállú herceg vára:          >  Bartók Béla
    1. Háry János ( daljáték, nem opera ):
    2. Székelyfonó ( ez sem opera ):               >   Kodály Zoltán
    1. Vérnász:           >    Szokolay Sándor
  1. Ki a szerzője a műveknek és mi a műfajuk?

 

szerző

 

a mű címe

 

műfaja

O.Lassus

Visszhang

madrigál

G. F. Handel

Messiás

oratórium

J. S. Bach

h- moll zenekari szvit

szvit

J. S. Bach

Brandenburgi versenyek (1-6 )

versenymű

J. S. Bach

Máté- passió

passió

A. Vivaldi

A négy évszak

versenymű

W. A. Mozart

Requiem

gyászmise

W. A. Mozart

Jupiter szimfónia

szimfónia

W. A. Mozart

Kis éji zene

szerenád

L. v. Beethoven

Egmont nyitány

nyitány

L. v. Beethoven

V.( Sors ) szimfónia

szimfónia

F. Chopin

Forradalmi etüd

etüd

Liszt Ferenc

Les Preludes

szimfónikus költemény

Csajkovszij

Diótörő

balett

Muszorgszkij

Egy kiállítás képei

zongoradarab

Sztravinszkij

Tavaszi áldozat

zenekari darab

Bartók Béla

A kékszakállú herceg vára

opera

Bartók Béla

Concerto zenekarra

concerto

Kodály Zoltán

Psalmus Hungaricus

oratórikus mű

Kodály Zoltán

Jézus és a kufárok

kórusmű

 

  1. Kinek melyik művében szerepelnek?

Sarastro

Mozart: Varázsfuvola

Radames

Verdi: Aida

Melinda

Erkel: Bánk bán

Judit

Bartók: A kékszakállú herceg vára

Almaviva gróf

Mozart: Figaró házassága.,    Rossini: Sevillai borbély

Cillei Ulrik

Erkel: Hunyadi László

Örzse

Kodály: Háry János

Violetta

Verdi: Traviata

Brünhilde

Wagner: Walkür

Cso-cso-szán

Puccini: Pillangókisasszony

  1. Állítsd össze a vegyeskar szólamait hangfajok szerint!

Női szólamok a magastól a mélyig: szoprán, mezzo, alt

Férfi szólamok a magastól a mélyig: tenor, bariton, basszus

  1. Ki vezényli a zenekart és ki vezényli a kórust?

zenekar: karmester ( dirigens )

kórus: karvezető ( karnagy )

  1. Melyik zenetörténeti korban születtek az alábbi műfajok?

Magyarárz el, melyikre mi a jellemző!

    1. reneszánsz: madrigál, motetta, mise
    2. barokk: oratórium, opera, versenymű, szvit
    3. bécsi klasszika: vonósnégyes, szimfónia, szonáta
    4. romantika: szimfónikus költemény, etűd, impromptu, nocturne
    5. XX. sz.:  sprechgesang, jazz
  1. Válaszd ki aláhúzással, mely kifejezések illenek egy népdal elemzéséhez!

( Csak a helyes megoldásokat írom ide! : pentatónia, kvintváltás, ereszkedő dallamvonal, kupolás dallamrajz, parlando, rubato, visszatérő sorszerkezet, tempo giusto, alacsony szótagszám, régi stílus, új stílus )

  1. Milyen instrumentális( hangszeres ) és vokális ( énekelt ) zenei műfajokat ismersz?

Magyarázd meg, melyikre mi a jellemző!

Instrumentális ( hangszeres ): szvit, concerto=versenymű, vonósnégyes, szonáta, szimfónia,

szimfónikus költemény, etűd, nyitány stb.

Vokális ( énekelt ): motetta, madrigál, kórusmű, opera, oratórium, kantáta, passió, dal

  1. Mit tudsz a klasszikus szimfóniáról?

4 tételes zenekari darab (Joseph Haydn alakította 4 tételessé, a ¾-es III. tételt ő iktatta be )

- I. gyors

- II. lassú

- III. menüett

- IV. gyors

A XIX. században nagy változáson megy keresztül a műfaj. Korszakos jelentőségű                     Ludwig van  Beethoven IX. szimfóniája, melynek IV. tételében a szerző Schiller Örömódáját megzenésítve kórust, szólistákat alkalmaz a zenekar mellett ( mint egy oratóriumban, vagy kantátában. ). Később a tételek száma is megnő.

  1. Írd le annak az operának a tartalmát ( szerző, szereplők nevével együtt ), amelyik legjobban megtetszett! Mindegy, melyik zenetörténeti korszakból való!

( Lapozd fel az Operák könyvét, ha nem emlékszel pontosan rá!!! )

  1. Mit jelent: „jeles napok”?

Azokat a napokat nevezzük így, melyekhez valamilyen állandó népszokás, vagy hiedelem kapcsolódik. / pl.: advent, karácsony, újév, húsvét, farsang, pünkösd stb. /

  1. Mit nevezünk zenei hangnak? – a levegő rezgésének szabályos, periódikus mozgását. Milyen tulajdonságai vannak? – hangmagasság, hangerő, hangérték, hangszín, rezonancia

/ segítségedre van a „ Kulcs a muzsikához” tankönyv 278. oldaltól! /

  1. Mi az akkord? – több, legalább 3 különböző hang együttes megszólalása.

/ Bővebben a tankönyv 302. oldalán olvashatsz róla. /

A „Kulcs a muzsikához” kemény borítós tankönyvből  kiegészítheted !!

0 Tovább

Fél kettőig dolgoznak a drogdílerek?

Szögesdrót, vizesárok, portás, halál
Diák a kapu mögött csupán rabmadár
Délutánig szorong, egyszerű az ok:
"nemkívánatos kapcsolatok"


Iskolánkban – egészen a közelmúltig – lehetőség volt arra, hogy a (minimum kilencedikes) diák elhagyja az iskolaépületet a szünetben. A jelek szerint mostanra már elképesztően veszélyessé vált a CBA-ig vezető, úttestet nem érintő, cirka harminc másodperc alatt megtehető séta. Még mindig jobb érv lenne, mint a valódi hivatalos „kommüniké”.

A bezárásnak köszönhetően a dohányzó diákok a vécébe szorultak. Ez önmagában oké lenne, de így a nemdohányzók is fulladásos tüneteket tapasztalnak – néha még az öltözőben is. Folyamatosan zajlik a macska-egér harc, ahogy az iskola – a gyerekek egészségének és (vállaltan!) image-ének védelmében – próbálja megakadályozni az iskolán kívüli dohányzást. Az egészben persze az a legizgalmasabb, hogy értékelhető konklúzió és következmény nélkül zajlik az üldözősdi.

Senkit sem láttam még a cigaretta miatt kicsapni, vagy akármilyen büntetés által sújtani. És ha tényleg van büntetés, akkor mire fel él bennünk a „büntetésként beszélgetés” képe és a tanárok miért nem változtatják meg? Gyakorló pedagógusok tudhatnák, hogy ha azt hisszük, nincs büntetés, a fenyegetés fikarcnyit sem fog számítani.

A bezárás oka hivatalosan az, hogy „[egy, a rendőrségig jutó füvezési ügy kapcsán] a vizsgálatok során kiderült, hogy az iskola környékén is megjelentek nem kívánatos külső kapcsolatok, emiatt kénytelenek voltunk napközben bezárni az iskolát. Azóta 8.30- és 13.35 között napközben nem lehet kimenni az AKG-ból.” Természetesen ne legyenek illúzióink, nagy valószínűséggel drogdílereket kell nemkívánatos kapcsolat alatt értenünk.

Más források feltételezései szerint a bezárásnak ezer és egy egyéb valódi illetve „valódi” oka van, egy bizonyos csoport intenzív drogvásárlásaitól kezdve az állandóan elkéső gyerekeken át egészen addig, hogy az iskola image-ének árt a CBA előtt cigarettázó gyerekek képe.

Nem volt valami fantasztikus ez ügyben (sem) a tanári kommunikáció.

Bevezették a kilépőkártyát, melyet a portás ellenőriz, illetve az ún. „eseti kilépési engedélyt”, melyet tanároknak kell aláírniuk és –től –ig időértékekkel ellátniuk.

Patrónusom szerint a „komoly szülői nyomás” szerves része volt a döntés meghozatalának, erre mondjuk nem leltem utalást a beszámolóban. Ha a szülői nyomás ekkora jelentőséggel bírt, akkor máris van egy alapvető kérdés: akkor miért nem mehet ki az a gyerek, akinek engedi a szülője? Még csak logisztikai hercehurcával sem jár! Úgy, ahogy a kártyára rá lesz írva, ki mikor mehet ki, ugyanígy lehet rajta jelezni, kimehet-e a gyerek vagy sem. Arra nem gondolok, hogy pont az AKG lenne az az iskola, amelyik a szülők véleménye ellenére senkit sem engedne ki. Tudom, ez nem fedi az iskola személyiségközpontúságról alkotott képét, mely a jelek szerint elsősorban azt jelenti számukra, hogy mindenkinek mindent szabad. Szerintem a személyiségközpontúság lényege a differenciálás (lásd itt).

Egy rövid ideig működő iskolai médium írása szerinta Közoktatási törvény erről rendelkező paragrafusának betartásáról van szó, semmint arról, hogy az illegális szerek, drogok, alkohol fogyasztása megnőtt volna a szabadidőben”. Az idézett beszámolórészletből is látható, hogy ez így nem helytálló. A lényeg azonban nem ez, s alapvető, tök egyszerű kérdés egyébként:

Mi történik 13 óra 36 perckor a nemkívánatos külső kapcsolatokkal?

Mind elmegy ebédelni a nagymamájához? Mind felszívódik az AKG kitáruló kapujának mennyei hangjára? Szerintem egyik sem: szerintem annyi történik csupán, hogy dél helyett mondjuk másfél-két órával később köttetnek meg azok a bizonyos üzletek. Szerintem ez nem csak nekem jutott eszembe, hanem a tanároknak is. Innentől kezdve viszont az a véleményem, hogy az iskola csupán a „kötelező minimumot” akarja teljesíteni az ügyben, aztán mossa kezeit.

Az AKG-nak illene talán a leginkább tudnia (lévén megannyi kiváltság otthona), hogy egy privilégium elvételét nem lehet csak annyival elintézni, hogy „de hát ez egy privilégium volt”. Ha egy adott időpillanatig ez a kiváltság a rendelkezésünkre állt, és most meg elvették, valaminek változnia kellett. Én nem látom a nagy változást, illetve amit látok belőle, arra nem nyújt megoldást a jelenlegi rendszer: csupán felesleges frusztrációt szül, elméletek terjedését segíti elő, új problémákat szül, s ami a legfontosabb, nem oldja meg a problémát, aminek megoldására elméletileg létrejött, sőt, szemet huny fölötte, olyan egyértelmű módon, ami mindenki számára nyilvánvaló, aki két percig elgondolkodik rajta.

Naivnak vagy álszentnek kell lennie az embernek ahhoz, hogy komolyan azt higgye: fél kettő után már csak a kultúremberek járkálnak a CBA környékén Nem akarok tanakodni, mi áll mögötte, fentebb már leírtam, milyen elképzelések keringenek, illetve azt is, én mit gondolok. Arról is érdemes lenne párbeszédet indítani, meddig tart az iskola felelőssége diákjaiért: csak addig, ameddig az épületen belül tartózkodik, netán tovább?

Az én véleményem szerint ez a szabályozás jelenleg nem más, mint a jogilag kötelező minimum – se több, se kevesebb.

5 Tovább

Alternativity

blogavatar

Az iskolákról, az iskolámról, a meg nem beszélt problémákról. Írja: egy AKG-s diák.

Utolsó kommentek